Til Underviseren

Globalt forbrug på skoleskemaet
I ti år har Danwatch været et centralt videns- og referencepunkt for problemstillinger vedrørende menneskerettigheder, miljø og virksomheders og staters sociale ansvar i et globalt perspektiv. Vores grundlæggende tro på, at undersøgende journalistik kan skabe forandring gennem oplysning, forpligter os til at formidle vores arbejde bredt og til forskellige målgrupper. Som et naturligt led i det mener vi, at det er vigtigt at udarbejde undervisningsmateriale til folkeskolen, da unge mennesker i dag er globale forbrugere. 
Formålet med Danwatchs undervisningsmateriale er at skabe og fremme diskussioner og refleksioner i de danske klasselokaler om unges globale forbrug og øge de unges kendskab til globale varekæder.

Gennem en didaktisk formidling om virksomheders globale aktiviteter og produktionen af fødevarer, tøj og elektronik kan Danwatchs undervisningsmateriale skabe en forståelse for de direkte og indirekte forbindelser mellem elevernes daglige forbrug og globale problematikker såsom krænkelser af menneskerettigheder og miljø.

Læringsmålstyret undervisning og de forenklede fælles mål
Her på siden kan du finde undervisningspakker, der er udviklet og tilrettelagt efter Fælles Mål. Undervisningsforløbene er baseret på Danwatchs undersøgelser og tilrettelagt undervisning. Udover undervisningsmaterialer kan lærere og elever finde Danwatchs interaktive læringsunivers, som er et læringsværktøj, hvor eleverne kan lære om udfordringerne ved vores globale forbrug ved at se nærmere på velkendte varer, de selv forbruger i hverdagen.

Kontakt os:
Vil du vide mere om Danwatchs undervisningsindsats, ønsker du at få tilsendt undervisningsmateriale eller bestille et foredrag til din skole kontakt undervisningsansvarlig:

Lene Vendelbo
Tlf: +45 3210 5214
Email: lene@danwatch.dk

Danwatch
Gammeltorv 8, 3.
1457 København K
Danmark

Tlf: +45 3210 5214
E-mail: info@danwatch.dk
www.danwatch.dk

Lærervejledninger

Til underviseren: Moderne slaveri i din kaffekop

Kaffe er verdens anden mest populære drikkevare efter vand og den anden mest handlede vare i verden – lige efter olie. Men hvor meget ved vi om den kaffe, vi drikker?
Undervisningsforløbet ‘Moderne slaveri i din kaffekop’ handler om, hvordan den kaffe, vi drikker hver morgen, bliver fremstillet i Brasilien og Guatemala.
Eleverne vil gennem forløbets klassediskussioner, gruppearbejde og hjemmeopgaver omsætte teoretiske begreber om bærdygtighed, forbrug og socialt ansvar til refleksioner og holdninger om deres eget forbrug.

Tomaternes lange vej til din pizza

Undervisningsforløbet “'omaternes lange vej til din pizza' ser nærmere på produktionsvilkårene for en af Danmarks mest solgte dagligvarer nemlig dåsetomater, hvor krænkelser af menneske- og arbejdstagerrettigheder sker på daglig basis. Gennem madlavning, teoretiske oplæg, diskussioner og gruppearbejde får eleverne indsigt i og forholder sig til fødevareproduktion, globalt forbrug og bæredygtighed.