Globalt forbrug på skoleskemaet
I ti år har Danwatch været et centralt videns- og referencepunkt for problemstillinger vedrørende menneskerettigheder, miljø og virksomheders og staters sociale ansvar i et globalt perspektiv. Vores grundlæggende tro på, at undersøgende journalistik kan skabe forandring gennem oplysning, forpligter os til at formidle vores arbejde bredt og til forskellige målgrupper. Som et naturligt led i det mener vi, at det er vigtigt at udarbejde undervisningsmateriale til folkeskolen, da unge mennesker i dag er globale forbrugere.
Formålet med Danwatchs undervisningsmateriale er at skabe og fremme diskussioner og refleksioner i de danske klasselokaler om unges globale forbrug og øge de unges kendskab til globale varekæder.
Gennem en didaktisk formidling om virksomheders globale aktiviteter og produktionen af fødevarer, tøj og elektronik kan Danwatchs undervisningsmateriale skabe en forståelse for de direkte og indirekte forbindelser mellem elevernes daglige forbrug og globale problematikker såsom krænkelser af menneskerettigheder og miljø.
Læringsmålstyret undervisning og de forenklede fælles mål
Her på siden kan du finde undervisningspakker, der er udviklet og tilrettelagt efter Fælles Mål. Undervisningsforløbene er baseret på Danwatchs undersøgelser og tilrettelagt undervisning. Udover undervisningsmaterialer kan lærere og elever finde Danwatchs interaktive læringsunivers, som er et læringsværktøj, hvor eleverne kan lære om udfordringerne ved vores globale forbrug ved at se nærmere på velkendte varer, de selv forbruger i hverdagen.