Nyhed

Forbrugerombudsmanden giver Danwatch medhold i undersøgelse

2. jun 2015

Rejseselskabers markedsføring af besatte områder som israelske bør præciseres, konkluderer
Forbrugerstyrelsen bl.a.efter, at Danwatch har sat fokus på rejsedestinationer i og omkring Israel.

I januar udgav Danwatch undersøgelsen, ‘Turen går til besat land’, om danske rejseselskabers vildledende markedsføring om ture til besatte områder. Rapporten dokumenterer, hvordan syv danske rejseselskabers er på kant med markedsføringsloven, når man beskriver rejser til besat territorium som værende i Israel på trods af disse områder er ulovligt annekteret ifølge international lov.

Undersøgelsen fik folketingsmedlemmer Christian Juhl (Ø) og Trine Mach (F) til at klage til Forbrugerombudsmanden. Myndigheden har behandlet klagerne og konkluderer bl.a., at selskaberne bør præcisere turdestinationer, hvis det foregår i besatte områder som f.eks. Vestbredden og Golanhøjderne. Trine Mach er enig:

“Det er helt afgørende, at man som forbruger ved, om man rejser til et besat område. Rejsebureauerne har pligt til ikke at sælge på utilstrækkelige præmisser, udtaler hun til Danwatch.”

Danwatch har været i kontakt med flere af de involverede rejseselskaber, som ikke har ønsket at udtale sig.

Læs mere om undersøgelsen ‘Turen går til Besat Land

Dokumentation

UndersøgelseTuren går til besat land

Danske rejseselskaber markedsfører rejser til besatte områder som israelske.

TemaForretning på forbudt land

Danske virksomheders investeringer i ulovlige bosættelser

FokusKonflikt & Sikkerhed

Verdens krige og konflikter er big business. DanWatch har eks. dokumenteret handel med varer fra besat land, investeringer i konventionsomfattede våben og statsobligationer i undertrykkende regimer.

RelateredeNyheder

Politiken markedsfører bosættelse som Israel

Politiken omtaler bosættelse på Vestbredden som israelsk. Det sker på trods af, at avisen selv for nylig beskrev, hvordan danske rejseselskaber vildleder om rejser til besat land.

DanWatch rapport udløser klage til ombudsmanden

Rejseselskabers vildledende markedsføring om ture til besatte områder fører til en klage til forbrugerombudsmanden og spørgsmål til Erhvervsministeren.