10. september 2016

Eksperter guider: Køb kaffe etisk

Hvordan undgår man at støtte børnearbejde og ulovlige arbejdsforhold i Guatemala, når man køber sin kaffe? Forbrugerrådet Tænk og lektor i virksomhedsetik guider.


Guatemalas kaffeindustri har alvorlige problemer med ulovligt børnearbejde og tegn på tvangsarbejde såsom bevæbnede vagter, gældsspiraler og tilbageholdelse af ID-papirer.Det afslører Danwatch i undersøgelsen “Bitter Kaffe – Guatemala”, der udkom d. 9. september 2016.

Hvis du køber kaffe fra Guatemala i danske supermarkeder, risikerer du ufrivilligt at støtte børnearbejde og ulovlige arbejdsforhold.

Formand for Forbrugerrådet Tænk og bestyrelsesformand i Danwatch Fonden, Vagn Jelsøe, har ét overordnet råd til de danske forbrugere: Køb certificeret kaffe.

“Forbrugeren skal have meget simple pejlemærker at gå efter i hverdagen. Der er jo heldigvis ét: Køb Fairtrade. Det er til at håndtere, når jeg kl. 17 skal handle og er dødtræt. Så ved jeg, at der i hvert fald er grænser for, hvor slemt det kan være”, siger Vagn Jelsøe.

Fairtrade er en ordning, der arbejder for at skabe ordentlige løn- og arbejdsforhold for bønder og arbejdere i Afrika, Asien og Syd- og Mellemamerika.

[INSERT_ELEMENTOR id=”8121″]

Kontakt supermarkeder selv

En anden mulighed er ifølge Vagn Jelsøe at kontakte supermarkederne direkte og spørge, hvordan de sikrer sig, at deres leverandører ikke har købt kaffe fra plantager med børnearbejde og dårlige arbejdsforhold.

“Det er et rimeligt krav fra forbrugeren, at supermarkederne har styr på de ting. Man kan eksempelvis sende en mail eller spørge personalet i butikkerne. Selvom der nok ikke kommer noget ud af at spørge kassedamen”, siger Vagn Jelsøe.

En tredje mulighed er at blive kritisk aktionær eller medlem af supermarkedskæden Coop. Det siger lektor i virksomhedsetik og CSR på Roskilde Universitet og gæsteprofessor på CBS, Jacob Dahl Rendtorff.

“Mange virksomheder vil gerne i dialog med kunderne. Nogle gange er virksomhederne ikke bevidst om problemerne. Virksomhederne er jo en afspejling af kunderne, så derfor er en aktiv, engageret forbruger på alle niveauer med til at ændre situationen”, siger Jacob Dahl Rendtorff.

 

Forbrugere skaber ikke effektiv forandring

Vagn Jelsøe tror dog ikke på, at forbrugerne påvirker virksomhederne nævneværdigt i det store billede, selv når de køber certificeret kaffe.

“For ganske enkelte og meget energiske forbrugere kan det give dem en fornemmelse af, at de handler rigtigt. Men det er ikke noget, der flytter to millimeter på markedet undtagen i ganske enkelte tilfælde. At parkere ansvaret hos forbrugeren er stort stort set den mindst effektive forandringsstrategi, der findes”, siger Vagn Jelsøe.

Vagn Jelsøe forklarer, at supermarkedskæder er påvirkelige over for samfundsdebatten, og at større organisationer og politikere må stille krav til dem og sørge for, at de har styr på deres leverandørkæder.

“Jeg ved også, det er svært for butikkerne. Men de store supermarkedskæder har nogle andre muligheder for at lægge pres på deres leverandører og gå dem efter i sømmene.”

Sociale medier er en tredje mulighed for at påvirke virksomhederne. Gennem Facebook, Twitter, Snapchat og Instagram kan forbrugeren somme tider få stor succes med at skabe opmærksomhed om et problem.

“Hvis en forbruger ser noget, der er galt i en virksomhed, kan man lave en video og håbe på, det går viralt og skaber en shitstorm”, siger Jacob Dahl Rendtorff.

 

Boykot ikke hele Guatemala

Både Vagn Jelsøe og Jacob Dahl Rendtorff har den holdning, at det ikke gavner at boykotte kaffe fra Guatemala generelt.

“Når Danwatch laver en rapport om arbejdsforholdene på kaffeplantagerne i Guatemala, så bliver jeg som læser vred, boykotter kaffe fra Guatemala og begynder at købe kaffe fra Kenya i stedet for. Dagen efter læser jeg måske så, at det samme sker i Kenya. På den måde så bliver reaktionen fra forbrugere der agerer på baggrund af hvad de læser i medierne, let tilfældig. Og effekten bliver tilfældig”, siger Vagn Jelsøe.

En boykot kan ifølge Jacob Dahl Rendtorff skade hele kaffe-industrien i Guatemala, også dem som rent faktisk følger reglerne.

“Hvis jeg som virksomhed skulle indkøbe kaffe fra Guatemala ville jeg lægge meget mere pres på leverandørerne og regeringen i Guatemala. Og hvis de ikke opfylder mine krav, ville jeg jo have andre steder at gå hen.”

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-down