Nyhed

Danwatch udgiver undervisningsmateriale

2. aug 2016

Når 4.-7. klasse på mandag begynder i skole, kan der komme bæredygtigt forbrug på skoleskemaet. For hvordan er vores mobiltelefoner, tøj og fødevarer egentlig produceret? Danwatchs første undervisningspakke om fødevareproduktion, menneskerettigheder og forbrug er nu tilgængeligt for skolelærere.

Historien om, hvordan dåsetomater til pizza og pasta hænger sammen med immigranter og flygtninge over Middelhavet, der lever illegalt i Italien og arbejder til sulteløn, er temaet for Danwatchs første undervisningssæt. Undervisningsmaterialet er målrettet undervisning i madkundskab og samfundsfag fra 4.-7. klasse og udkommer i dag på Undervisningsministeriets hjemmeside, emu.dk samt Danwatchs nye hjemmeside, danwatch.dk/undervisning.

Under temaet, ‘Tomaternes lange vej til din pizza’, findes en lærervejledning, teoretiske og praktiske opgaver samt madopskrifter, og materialet er faktisk den første af sin slags i Danmark, der sætter fokus på den sociale dimension af madkundskab, siger læringskonsulent og madkundskabslærer, Helle Brønnum Carlsen, som har været med til at kvalitetssikre undervisningsmaterialet for Danwatch.

“Materialet behandler et emne, som alle lærere er forpligtet på at undervise i jvf fælles mål fra Undervisningsministeriet, men da der ikke tidligere har eksisteret materiale, der tog fat om det brede bæredygtighedsbegreb, har det været løst mangelfuldt. Det er der nu kommet en forbedring af i kraft af dette materiale”, siger Helle Brønnum Carlsen.

Tomaternes lange vej til din pizza

Danske skoleelever er fremtidens globale forbrugere som skal kunne tage kritisk stilling til, hvordan deres forbrug hænger sammen med menneskerettigheder og miljø. I dag udkommer første tema i Danwatchs undervisningsmateriale, Retten til Mad, på Undervisningsministeriets hjemmeside, www.emu.dk samt Danwatchs nye hjemmeside, www.danwatch.dk/undervisning.

Er du lærer i folkeskolen, der skal tilrettelægge undervisning i denne uge eller blot interesseret i at høre mere?

Kontakt ansvarlig for undervisningsmateriale, Norma J. Martinez på njm@danwatch.dk eller 32105214.

Bæredygtighed på skemaet

‘Tomaternes lange vej til din pizza’ er det første af flere temaer under Danwatchs strategiske fokus, ‘Retten til Mad’. Et tre-årigt projekt, som udover undersøgende journalistik og træning af journalister i udviklingslande så også indeholder undervisningsmateriale til danske skoleelever.

‘Retten til Mad’ er finansieret af Udenrigsministeriets CSR Pulje 2015,  og undervisningsmateriale er en vigtig rød tråd for Danwatch som medie og researchcenter, siger chefredaktør i Danwatch, Louise Voller.

“I 10 år har Danwatch lavet journalistik om stater og virksomheders påvirkning på mennesker og miljø i udviklingslande. Netop retten til mad er et paradoks, der bør være en vigtig kilde til læring for alle skolebørn. I vores hjørne af verden forbruger vi mere end nogensinde før, imens én ud af ni borgere i verden lever i hungersnød lige nu. Langt størstedelen i lavindkomstlande, hvor én ud af fire er underernærede. Hvordan hænger det sammen? Og hvilke udfordringer står fødevareproduktion overfor i en fremtid præget af eks. klimaforandringer? Dén viden er vigtig, hvis vores børn skal blive bevidste globale forbrugere”, siger chefredaktør Louise Voller.

En etisk læringsproces

Et visuelt interaktivt teenageværelse guider eleverne rundt blandt mobiltelefoner, tablets, chokolade og andre produkter, som de kender fra deres hverdag. Et klik på pizzaen, og eleverne bliver introduceret for tomaters varekæde fra Italien til Danmark og de strabadser, som tomatplukkere risikerer at blive udsat for. Når en pizza bliver et spørgsmål om etik, sætter det vigtige refleksioner i gang, siger Helle Brønnum Carlsen.

“Nu laver eleverne ikke bare pizza, men pizza og pasta bliver motivationsfaktorer til at deltage i en større, mere videnskabelig, etisk og æstetisk læreproces, hvor målet er en øget kritisk bevidsthed. Et mål, som dette materiale giver gode muligheder for at taget endnu et godt skridt på vejen imod”, siger hun og fortsætter:

“Materialet er praksisorienteret, så der er god vejledning til lærerne, og gode referencer og god fyldig undervisningstekst til eleverne. Det ville være ønskværdigt med flere materialer af denne kvalitet og desuden rettet mod fødevareproduktionen, som i min personlige optik er det mest centrale og relevante for eleverne at kunne tage stilling til, ikke bare i madkundskab, men som verdensborgere i et globaliseret senmoderne samfund,” siger Helle Brønnum Carlsen.

UndersøgelseBagsiden af dåsetomater

Grov udnyttelse og illegal arbejdskraft i danske dåsetomater

UndersøgelseBørneguld i din mobil?

Mobilproducenterne undersøger ikke, om guldet i deres mobiler kommer fra børneminer.

UndersøgelseDanske tøjproducenter er uvidende om børne- og tvangsarbejde i bomuld

Børne- og tvangsarbejde i bomuldsproduktion

UndersøgelseIT med livet som indsats

Livsfarlige arbejdsvilkår for Asiens IT-arbejdere

UndersøgelseServants of Servers

Higher education institutions in Western Europe have spent 4.27 billion euros so far in 2015 on ICT hardware, software and services to secure quality education for millions of young Europeans. At the other end of the supply chain tens of thousands of Chinese students work as interns in the assembly lines of IT factories every summer producing for the world’s biggest brands. Many of them are forced into internships and cannot quit or they will not graduate.

TemaLethal IT

IT workers in Asia are paying a high price for Europe’s cheap computers

FokusTeknologi

Produktion af IT koster dagligt millioner af arbejdere i Asien deres helbred og rettigheder. DanWatch har undersøgt krænkelser af mennesker og miljø i teknologiens vugge til grav fra udvinding af mineraler over produktion af telefoner og tablets til afskaffelse af IT, E-Waste.